HipHopStage - Internetové Hip Hop rádio a Hip Hop magazín



Pražský producenti jsou top! - díl šestý: James Cole: Chci od muziky úchylárny, který mi nikdo nedá!

Autor: Jana
Datum: 04.03.2012
sdílej

Seriál Pražský producenti jsou top! se na víc jak půl roku odmlčel a tak by bylo dobrý ho zase oživit. Nebylo snad ani lepší příležitosti, jak to udělat, než ho obohatit o rozhovor s Jamesem Colem...

Seriál Pražský producenti jsou top! se na víc jak půl roku odmlčel a tak by bylo dobrý ho zase oživit. Nebylo snad ani lepší příležitosti, jak to udělat, než ho obohatit o rozhovor s producentem, který primárně producentem snad ani bejt nechtěl, přesto jeho muzika oslovila spoustu lidí. James Cole prozradil nejen tohle, ale taky spoustu zajímavých názorů na produkování hudby v současném hudebním světě. Jak to vidí James Cole? Čti v dalším díle seriálu Pražský producenti jsou top!..

 

HHS: Jak dlouho se věnuješ produkci?
JC:
Já se produkci věnuju úplně od začátku, co jsme začli dělat s Hugem vlastní beaty. To znamená 1999/2000. V tý době to dělal teda spíš hlavně on, rok dva jsme mu vlastně jenom čuměl pod ruce. Ale studoval jsem to, díval jsem se, co dělá, zajímalo mě to. Používali jsme tenkrát takovej program, Tracker se tomu říkalo, to byl v podstatě takovej texťák, do kterýho člověk zadával polohy samplů a podle toho se v určitý sekvenci spouštěly. Takže tam to tak nějak začalo. A pak vlastně, když jsme dělali první vinyl K.O. Kru, u toho jsme seděli spolu, dělal to hlavně Hugo, ale v tý době už jsem k tomu nějak přičichnul a když jsem dělal první desku Frekvence P.H.A.T., která vyšla v roce 2002, tak jsem vlastně většinu z ní vyprodukoval sám. V tý době to bylo čistě z praktických důvodů, nejjednodušší a nejschůdnější cesta pro mě bylo si to vyprodukovat sám. No a v podstatě jsem udělal většinu alb, Toxic Funk, Neurofolk, na Dixxx mám nějaký produkce, Halucinace ze třetího patra jsem v podstatě vyprodukoval sám, Kapitána Lásku, na Orikouli jsem něco dal. Takže na jakýkoli desce, na který jsem kdy dělal, jsem se více či méně nějak podílel na produkci. 

HHS: Jak jste v době Supercooo vybírali beaty?
JC:
To bylo různý. V době Toxic Funku jsme dělali hodně spolu, samozřejmě občas někdo přines nešco svýho z domu, takže různě.

HHS: Kam jsi se od tý doby v produkci posunul? Je něco, co jsi dříve s oblibou využíval, nebo naopak co dneska rád používáš?
JC:
Hele já se vlastně ani necejtim jako producent. Já jsem ty beaty začal dělat, dělám je a budu dělat hlavně z praktickejch důvodů. Chci od muziky, kterou dělám něco originálního a specifickýho a určitý postupy a úchylárny, který mi nikdo jinej nedá. Takže já ani nemam možnost než jít a vyprodukovat si to sám, i když se primárně jako producent necejtim. Na každej projekt používám, co mám po ruce. Nehejčkám si žádný velký studio. Jak řikám, jednu desku jsme dělali na Trackeru, Toxic Funk jsem dělal v Reasonu, Neurofolk jsem dělal v Cubase, Halucinace jsem dělal v Pro Tools, pokaždý co je po ruce to vezmu a začnu do toho nějak mlátit :)) Nemám žádnej ucelenej systém, jako má třeba Wich, já jsem v podstatě ignorant, pro mě je při dělání beatů primární to, že se nechci s ničim srát. Jsou lidi, který si sednou k nějakýmu zvuku, začnou se v něm vrtat a dělaj jeden synťák hodinu. Já to samozřejmě cenim a obdivuju, když někdo dokáže udělat dobrý věci a má tenhle puntičkářskej přístup. Já do toho chci mlátit a chci aby to rovnou prostě mělo nějakej výsledek. A hlavně chci zachytit tu energii, když na tom makám. Jakmile se v tom začnu vrtat, tak u toho zkapřim.    

HHS: Jaký používáš hardware? S kterým pracuješ nejraději a proč?
JC:
Za celou dobu co to dělám jsem si nejvíc oblíbil synťáky Virus. Přijde mi, že to je tlustej digitální synťák, kterej mám fakt rád. Ale jak řikám, nejsem žádnej sběratel, extraz nalec, těch synťáků mi pod rukou neprošlo tolik, aby mohl mluvit jako nějakej specialista. No jinak...já jsem vlastně nikdy nedělal beaty jinak než jako beaty a k tomu synťáky, maximálně nějakej sampl. Na nic pořádně hrát neumim, takže když se nahrávali kytary nebo basy, tak to dělal někdo jinej.

HHS: Jaký software pro produkci ti sedl nejvíce?
JC:
V Cubase se mi dělalo dobře, ale v podstatě ve všem se dá dělat dobře, záleží, co od toho chceš. Jestli je člověk zaměřenej spíš na midi a na to, že ty věci spíš sekvencuje. Třeba já radši nahrávám věci live, synťáky nahrávám do audia a z audia vystřihnu kusy, který se mi líběj. Mám radši ten přístup, že když něco nahrávám, tak si to těma dvouma prstama na ten synťák zahraju, nahraju to do audia a pak to sestříhám.

 

James Cole

"Dřív člověk poslouchal věci, protože měl rád specifickej flavour, každá kapela měla svůj zvuk a po tom člověk šel...dnes se desky začaly stávat kompilacema producentů a dost často to končí tak, že alba zněj podobně a nemaj svůj originální zvuk."

 

HHS: S kým aktuálně spolupracuješ a s kým bys v budoucnu spolupracovat chtěl?
JC:
Poslední roky mi ve studiu pomáhali hodně Yarda Helešic a Risto, s těma jsem dělal asi nejvíc. Do budoucna spolupracovat...já žádnej vyhraněnej cíl nemám, ale je spousta skvělejch produkcí. Třeba Rick Rock, nebo Luger, ten dělá taky boží beaty. Lidi dělaj hodně suprovejch beatů ale přijde mi, že se s tím tak trochu roztrhl pytel a trh je zahlcenej producentama. Nejde tolik ani o MCs, ale v první řadě o hudbu. Prodává se spíš producent a proslavuje se sound producenta. Do jistý míry je to asi logický, furt je to ta písnička, která to táhne, ten rap to jen nějak přikrmuje. Ale dřív, mám pocit, člověk poslouchal věci, protože měl rád specifickej flavour, každá kapela měla svůj zvuk a po tom člověk šel. A na konci devadesátek jsem si začal všímat toho, že je tady tenhle trend, desky se začaly stávat kompilacema producentů a dost často to končí tak, že alba zněj podobně a nemaj svůj originální zvuk. Což je podle mě dost neobvyklý. Když budeš mít nějakou kapelu, ať už rockovou nebo jinou, tak ta bude mít vždycky svůj zvuk. Nemáš na desce dvacet kytaristů a dvacet producentů. Takže to mi přijde, že v rapu teď dost chybí a ta role producentů je dost nadhodnocená.

HHS: Kde bereš pro svou tvorbu inspiraci?
JC:
Inspiruje mě, když slyšim nějakej šílenej experimentální beat, kterej je dobrej. Když si myslim, že něco podobnýho nemůže snad nikdo naprogramovat a ono to funguje. V tom se hudba dost posunula, za posledních pár let jsem slyšel spoustu dobrejch beatů, ze všech možnejch stran, ať z Evropy nebo Ameriky nebo Čech. S rozvojem technologií a jejich dostupností se sice, podle mě, nezvedla schopnost lidí dělat hudbu nebo jejich talent, ale ti, v kterejch to dřímalo, měli lepší možnosti se k tomu dostat.

HHS: Umíš hrát na nějaký hudební nástroj, máš nějaké hudební vzdělání?
JC:
Hele mám úplně základní, chodil jsem na hudební nauku, na kytaru pár let, ale nejsem instrumentálně na úrovni, že bych se s tím hrnul na pódium. Někde ve studiu si něco zabrknat, pak to můžeš editovat, to je něco jinýho.

HHS: Jaké české producenty uznáváš a co si myslíš o nováčcích v tomto oboru u nás?
JC:
Já myslim, že to je docela nadějný. Když jsme dělali Toxic Funk, tak se hodně samplovalo a nebyl moc velkej výběr beatů z různejch stylů. Dneska už mi přijde, že člověk narazí na ledacos, od samplovanejch až po synťákový záležitosti, dubstepy, grime, nevim co všechno. Libí se mi lidi, který se sdružujou kolem Hypno, tam se dělaj suprový věci.  

HHS: Dokáže tě hudba uživit?
JC:
Dokáže...ale kdybych jenom produkoval, tak tím bych se asi neuživil.

HHS: Považuješ možnost připravit si sám sobě beat na míru za naprostou výhodu?
JC:
Pro mě je to určitě výhoda a je to i záměr, protože chci aby to znělo jinak než cokoli dalšího. Navíc dělám tak debilní a zvláštní beaty, že se mi to podaří ať chci nebo nechci. Určitě je to výhoda, nestane se ti, že bys zněl jako deset dalších interpretů, s kterýma si tě spletou.

HipHopStage: Splnil sis tímto sen o vytouženém povolání, nebo máš ještě jiný představy o své seberealizaci?
JC:
Já jsem o tomhle nějak vyloženě nesnil, prostě jsem najednou byl ve studiu a dělal jsem to. Takže já jsem nějak ani nestihl ten sen mít :))

HHS: Vzkaz těm, kteří to zkoušejí a jsou teprve na začátku cesty.
JC:
Snažte se vymyslet něco svýho. Já vim, že to je hrozný klišé. Člověk vždycky začíná na něčem, musí se od něčeho odpíchnout, ale určitě se nesnažte znít, jako každej druhej. Dělat prostě něco svýho, přemejšlejte nad tím, co děláte a poslouchejte, aby to dobře hrálo. Kolikrát něco dobu děláš, přijde ti, že to je dobrý, ale pak v jiný místnosti na jinejch bednách zjistíš, že to zní uplně jinak a chceš si rozbít hlavu o zeď. Chce to si vytvořit cit pro ucho, aby člověk dobře vybíral a volil.

HHS: Jeden názor tvrdí, že na Slovensku maj lepší rap, Češi spíš produkci, co ty si myslíš?
JC:
Mě se všeobecně to, co se děje na Slovensku moc nelíbí, slovenský beaty, celkově jejich styl mi není vlastní, i když samozřejmě i dobrý věci se najdou. No celkově s tímhle tvrzením se moc neztotožňuju.

 

Za HipHopStage:

Otázky a realizace rozhovoru: Raek

KOMENTÁŘE

Zde vložte komentář k článku: Pražský producenti jsou top! - díl šestý: James Cole: Chci od muziky úchylárny, který mi nikdo nedá!


Pro přidání komentáře k tomuto článku musíte být přihlášen. Přihlásit se můžete pomocí horní lišty anebo přes Facebook. V případě, že na HipHopStage.cz nemáte účet, doporučjeme provést registraci.

Zatím nebyl vložen žádný komentář, buďte mezi prvními a přidejte názor k tomuto článku!
Aktuální články

Donie Darko vydal temný instro MINDFVCK!

Donie Darko vydal temný instro MINDFVCK!

Kdyby se někdo rozhodl natočit horor, kterýmu by chtěl dodat tu správně děsivou a ponurou atmosféru, jako podkres by mohl bez rozpaků zvolit novej instrumentál, kterej vypustil Donie Darko...

Kendrick podpořil mladou zpěvačku Jasmine V!

Kendrick podpořil mladou zpěvačku Jasmine V!

Kendrick nám od vydání alba Good Kid, M.A.A.D City nedal žádný singl. I když už to v jednu chvíli vypadalo že by se fanouškovským uším mohlo zadařit, vzpomeňme na banger v reklamě na Dreho sluchátka Beats, b...

Krouzmen a Synchro hrají golf se záchodem v klipu HCP!

Krouzmen a Synchro hrají golf se záchodem v klipu HCP!

Pokud singl pojmenujete HCP, neboli hardcore porcelán, jako to udělali Krouzmen a Synchro, i vizuál musí bejt tak trochu spešl. Členové Pilsenskills se rozhodli, že vyzkouší, jak se hraje golf se záchodovou ...

Nejčtenější články

PSH vydávají očekávený klip Já to řikal! Sleduj!

Jak už tu bylo několikrát zmíněno, PSH o sobě dávají opět vědět. Formace, která je už takovou živoucí legendou české rapové scény, to ještě rozhodně nebalí. Naopak, má co říct. Teď právě klipem Já to řikal!

Ego v novým klipu Pýcha – dej si to!

Ego se v poslední době poměrně nezřídka objevoval jako host u nejrůznějších interpretů, ale samostatně už dlouho nic nevydal. To se nyní mění, jelikož čerstvě je venku krátká věc nazvaná Pýcha, která byla na...

Redman se vrací s bombou Nigga Whut! Sleduj new klip z mixtapu Muddy Waters 2!

Redman se vrací s fresh materiálem v podobě nového videoklipu s názvem Nigga Whut. Nový singl Nigga Whut pochází z připravovaného mixtapu Muddy Waters 2. Nový klip od Redmana si můžete pustit v článku!

Poslední komentáře k článkům