Hip Hop Magazín

Hudba

Je prvním v Ostravě, kdo kombinuje rap a divadlo, znát ho můžete také ze soutěže THE MAG W/RAP. Seznamte se -> DAS ADY

5.11.2022

Je prvním v Ostravě, kdo kombinuje rap a divadlo, znát ho můžete také ze soutěže THE MAG W/RAP. Seznamte se -> DAS ADY

DAS ADY je rapové alter ego Adama Langera (26), kterého můžete znát rovněž jako herce z televize a divadla – v angažmá je již třetím rokem u Komorní scény Aréna v Ostravě. Pochází nicméně z Olomouce, kam také spadají jeho rapové začátky – první tracky nahrával v rámci lokálního labelu This Is My Product. Během svých studií na DAMU však dospěl k názoru, že je načase se osamostatnit a tvořit po svém, výsledkem čehož byl Adyho úplně první klip „Tokio“, kde se na featu představila Bára Poláchová.

 

Ady o sobě trochu neskromně tvrdí, že je prvním v Ostravě, kdo kombinuje rap a divadlo. Například spojením hudby z představení Zločin a trest (kterou má na svědomí renomovaný polský autor scénické muziky Adam Zuchowski) s vlastním textem vzniknul track „Raskolnikov“, ve kterém se dle slov autora „Ady a Raskolnikov potkali někde uprostřed“. Výsledný song o antihrdinovi Dostojevského románu můžete i s klipem zhlédnout zde:

 

Sám Ady říká, že ho baví experimentovat jak propojováním žánrů, tak i mírou nadsázky, která je v mnoha jeho klipech znatelná. Klip „Kaiser“ je zdařilá parodie na poměry na české rapové scéně s nezvykle vysokou produkční kvalitou. V klipu jsou mimo jiné odkazy na počiny velkých jmen tuzemské hiphopové scény, jako jsou Yzomandias nebo Sergei Barracuda.

 

 

Shodou okolností zasedl druhý jmenovaný v porotě rapové soutěže THE MAG W/RAP, které se DAS ADY s trackem „Kaiser“ zúčastnil a kde na sebe české posluchače upozornil zatím asi nejvíc. „Tenhle týpek bude dobrej i naživo, to vím už teď,“ nechal se Sergei slyšet po zhlédnutí klipu – a nemýlil se. Ostatně, posuďte sami. Živé vystoupení DAS ADYho v Lucerna music baru i následná slova poroty si můžete připomenout zde:

 

(Od 37:00 dál): 

DAS ADY krom nadsázky využívá do značné míry i masku a kostýmní stylizaci, nejvíce je to znát na jeho klipech, ve kterých mění vzhled často a dramaticky. V „Tokiu“ se převtělil do šílence s katanou, v nedávno vydaném klipu „Pec“ ztvárňuje nejrůznější démony zákoutí lidské mysli, v „Kaiserovi“ se stylizuje do kluka, který sní o dobytí rapového trůnu, k čemuž však volí tragické prostředky (řetězy nastříkané na zlato, obličej posetý smývatelným tetováním). I díky účasti v THE MAG W/RAP se „Kaiser“ řadí k jeho nejpopulárnějším počinům (110000 views k tomuto dni):

 

Klip „Pec“, který vznikl o dva měsíce později, stylově na „Kaisera“ poměrně navazuje, přes stálou přítomnost nadsázky je ale o něco temnější a drsnější. Hudební produkci má stejně jako u „Kaisera“ na svědomí Fosco Alma. Za režií Adyho klipů zase stojí výrazná jména Ostravy a okolí, jako Michael Klemm, Milan Cimerák a Aleš Brunclík. O mix/master se již tradičně postaral DJ Fliptyck.

 

Z rozhovoru pro Ostravan.cz:
„DAS ADY nerovná se Adam Langer, je to postava, určitý model, který mi umožňuje měnit charakter. Dává mi to taky obrovskou svobodu, pokaždé můžu přijít za někoho trochu jiného. Některé moje tracky jsou do značné míry o nadsázce, ale u některých je to zase velká dávka upřímnosti, především co se týče témat, o kterých v civilu nerad mluvím. Dalo by se říct, že některé songy pro mě mají terapeutický rozměr.“
To každopádně platí o jeho zatím nejnovějším videoklipu „Budu čekat“, ve kterém působí až zranitelně. Stylově vzato se jedná spíš o návrat k boombapovým kořenům a osobní zpověď; téměř čistý storytelling. Stranou tentokrát šlo i časté využívání německých výrazů, které Ady s češtinou kombinuje často a jedná se do jisté míry o jeho umělecký podpis. A aby toho nebylo málo, obyčejně na svých koncertech do placu hodí i pár slok v maďarštině. Výsledkem je něco, co rozhodně neuslyšíte každý den.

 


    Written by:



    Leave a comment

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.