Inspirace či vykrádání? Troufáme si říct, že přesně tato otázka byla MadSkillovi pokládána za posledních pár týdnů nejčastěji. Celou tuto kauzu započal Smart ze skupiny DMS, který MadSkilla obvinil z krádeže beatu a vizuální stránky klipu. Co na to říká sám MadSkill? 

„Po vlně kritiky z minulého týdne bych se chtěl vyjádřit k situaci okolo posledních tří releasů, které jsem produkoval. Jsem celkem rád, že se toto téma otevřelo v širším slova smyslu a mohou do něj nahlédnout i běžní posluchači. Proto chci za sebe poskytnout konkrétní pohled na téma “kopie vs. inspirace vs. originál”. Především bych se chtěl omluvit všem, kteří se cítí zklamaní, dotknutí nebo rozčarovaní z této situace. Je mi jasné, jak celá situace okolo tvorby beatů působí, začněme tedy přímo fakty.“

01. “Ja Som Okay” / “Kleiner Carbon” / “Litty”

„Tento beat jsem předělal záměrně. Před několika měsíci jsem v reklamě na instagramu slyšel beat “Kleiner Cabron” a bez dlouhého přemýšlení jsem se rozhodl reprodukovat beatloop, protože jsem jednoduše chtěl mít stejný vibe a feeling. Připadalo mi to jako něco, co jsem mohl přetvořit na základě pocitu způsobeného harmoniemi a zvuky. Jednoduše jsem to cítil, stejně jako kdybych cítil podobně jednoduché akordové postupy v jakémkoli typu písně, například jako smyčcové nástroje v “OT Genesis – Coco”. Skoro se zdá, že “Kleiner Cabron” byl velmi inspirován songem “Coco”, protože základní akord je stejný, stejně jako akordové postupy a stavba smyčců, které hrají v “Coco”, jsou velmi podobné jako u “Kleiner Cabron”. Just sayin’ !“

„Nikdy jsem si neposlechl celou skladbu ani jsem nevěděl o tom, že “Kleiner Cabron” je v Německu populární. Neplácám se po rameni a neříkám “já to udělal”. Byla to spíš chvilková inspirace a pocit. Nahrál jsem vokální demo bez jakýchkoliv slov, jen zpívanou melodii, která mi v hlavě hrála v tu danou chvíli. Účel v podobnosti nebyl, podvědomně jsem tu melodii měl v hlavě, jelikož jsem “Litty” slyšel již někdy dávno. Dám příklad – máte v hlavě melodii, ale nemůžete si vzpomenout na název skladby, ani na nic jiného. Právě toto, se stalo v tomto případě. Melodie se jednoduše objevila v mé hlavě, bez jakéhokoliv náznaku, že by se jednalo o melodii co jsem již slyšel. Pokud srovnáte celý “Litty” referén s mou melodií “Ja Som Okay”, nenajdete žádnou podobnost, s výjimkou těch po sobě jdoucích osmi not. Můžete to považovat za prostý fakt a pravdu, nebo to můžete považovat za “alibi” a hledat za tím víc.“

„Čis-T za mnou přišel s textem hodícím se do melodie a rozhodli jsme se, že to zkusím zazpívat ve slovenštině s jeho pomocí. Námi připravené demo se ostatním zúčastněným umělcům líbilo a proto jsem nad tím již dále nepřemýšlel. Nikdo ze zůžastněných umělců o inspiraci “Kleiner Cabronu” z nevěděl. Zodpovědnost za tuto situaci je zcela na mě, i když podobnost je pouze v samotné smyčce. Nicméně celé uspořádání skladby není vytvořeno podle žádné reference.“

„Faktem je, že hudební podklad k songu nebyl dostupný a mě zaujala výzva předělat beat, který mě bavil. Jinými slovy, je to pocta původnímu producentovi, pokud se na to chcete dívat takto. Proč by v době, kdy beaty znějí stejně a všichni, které mají stejný 808 Mafia typ bicích, nemělo být dovoleno provádět remake, inspirovaný jinou písní, s vlastní a úplně individuální vokální interpretací, když to tak producent cítí ? Můžeme to nazvat “Remixem” / “Interpretací” / “Dubplate”, etc.“

„Vlastně bysme mohli dokonce říct “je to docela dobré přepracování”, ale lidé to spíše berou jako “krádež”. Je v pořádku nebo cool, když se samplují celé fráze jiných originálních skladeb, ale pokud je někdo schopen něco předělat a zároveň tomu nechat stejný vibe a atmosféru, je to považováno za fake. Interpretace toho, co je v pořádku a co už je za hranicí, se může lišit. Zdá se, že čas definuje co je v pořádku a co ne. V 90. letech například Wu-Tang Clan v čele s producentem RZA vybudovali impérium tím, že částečně použili kompletní samply jako hudební pozadí, aniž by je vůbec nějak měnili (kreativně modifikovali, střídali samply anebo prováděli další úpravy). Někdy se dokonce nepřidávaly ani žádné bicí a přesto členové Wu-Tangu rapovali přes kompletní práce někoho jiného. Pokud jde o hudební tvorbu, Hip-Hop je založen na filozofii samplování / smyčkování / znovupoužívání podobných prvků. Wu-Tang Clan byli a stále jsou považováni za legendy a byli považováni za průkopníky v 90. letech. Je to všechno jen o hranicích a jak se k tomu postavíte.“

02. “Shinobi” / “Last Night”

„Je tedy jasné, že “Ja Som Ok vs. Kleiner Cabron” povede k podobné situaci, která poukáže na více podobností v mých posledních 3 produkcích. V Praze jsem byl prvním DJ, který hrál “Krept & Konan – Last Night”, poté, co mi ji pustil kamarád, více než 1,5 roku před vydáním Shinobi. Jakmile jsem skladbu začal hrát, další DJs ji následně hrálo také. Kdo mě zná ví, že skladbu jsem zařadil do playlistu, protože mě baví jak zvukem, tak feelingem. Jako DJ, producent a převážně hudebník se stanete tím, co cítíte a slyšíte v písních, které vás ovlivňují. Nikdy nebudete osvobozeni od vlivu. V tomto případě podobná minimalistická sekvence bicích nástrojů, upravený vokál a stejná nota u basové linky, mohou vést k dojmu, že jsou podobné. Synťáky však hrají naprosto jinou melodii, mají jiné uspořádání a témata písní jsou zcela odlišná. Proto se může zdát beat stejný, nicméně si myslím, že tomu tak není. Když jsem lidem okolo mě (DJs, producenti) pustil tento beat, věděli, že jsem v minulosti hrál “Last Night” a nikdo v tom tuto skladbu nepoznal. Proto jsem dál vůbec nepřemýšlel nad možnými podobnostmi. Měl jsem představu, jak to celé udělat, IronKapovi se beat líbil a tak jsme na tom začali pracovat.“

03. “V Meste Snov” / “Unforgettable”

„Produkce “V Meste Snov” probíhala víceméně ve spolupráci s Egem, který seděl během produkce vedle mě. Měl jsem připravené bicí z jiného projektu a když jsem mu je pustil, Ego se zeptal jestli bychom mohli použít tento beat. Řekl jsem mu, že je bohužel pro někoho jiného, ale že můžeme použít bicí a postavit na nich jiný track. V dancehallu, moombahtonu, reggaetonu a dokonce i v afrobeatu je velmi běžné a obvyklé, že se objevují stejné bicí nebo zvuky, které se neustále opakovaně používají. Obecně bicí použité v “V Meste Snov” se nazývají “dembow“. Typický rytmus, který můžete slyšet ve velkém množství songů po celém světě. V “Unforgettable” je použit dembow rytmus s bicími typickými pro 808 trap zvuk.“

„Kdybych místo toho použíl typičtější karibské dembowové zvuky, myslím, že by to nikdo nepovažoval za “kopii”, neboť je to hlavně podobné využití zvuku snare bubnu, který vede k tomuto závěru. Jinak se jedná o kombinaci typického dembow rytmu a obyčejného klavíru.
Úkolem chytrého producenta není snažit se vytvářet nové žánry, ale studovat je, porozumět tomu co za nimi stojí, číst o vývoji hudby obecně a vzdělávat se. Teprve poté můžete skutečně předvídat, kdy se rodí nový žánr. Ve finále je to všechno o pocitu, toleranci a lásce k hudbě. Hudba je odrazem lidských pocitů, lidí jako takových. Je tvořena člověkem a jejím účelem je dotýkat se lidí přes emoce, vyvolávat je. Pokud se mě nějaký beat nedotkne, necítím tu energii, nedůvěřuji ani textu.“

„Piano riffy, které hrájí v “V Meste Snov”, nemají nic společného s progresí akordů v “Unforgettable”. Také celé uspořádání, pre-referén i referén samotný, využívající vokálu Ega, se zcela liší od “reference”. Jediná věc, která zde připomíná “Unforgettable”, je použití klavíru a ano, stejný zvuk bicích, hrající typický rytmus Dancehall / Moombahton.“

Pokud Vás zajímá největší databáze hudby, která byla kopírovaná, recyklovaná nebo samplovaná, navštivte:
www.whosampled.com
„Nyní Vám ukážu dokonalý příklad podobné “Snare / Beat Type” situace. Typický zvuk bubnu (tzn. snare), který se používá v trapu, a to po dobu minimálně 2-3 let, ne-li déle. “Polo Trap Snare“, který se objevil poprvé v Young Chop Drumkitu (výběr jednotlivých zvuku pro ostatní producenty, které jsou stažitelné online). Tento zvuk dosáhnul max. viditelnosti ve spojení se superstar celebritou Post Malonem, který vydal hit “Rockstar”. Dříve se zvuk objevil napřáklad v A$AP Ferg “New Level” a miliónu dalších skladeb po celém světě. Abych poukázal i na slovenský příklad s použitím stejného zvuku: “Otis x Grimaso – Tomu ver”. Znamená to, že všichni následujeme trendy a kopírujeme určité světové vlivy ? Určitě ano! „

Závěr

„Dokážu pochopit, že se lidé dívají na situaci z určitého pohledu a myslí si, že jde o kopírování, nebo krádež. To platí obzvlášť pokud viděli tyto tři releasy a reference po sobě. Nesmíte ale zapomenout na množství lásky, energie, práce a zkušeností, které byly vloženy do celé produkce songů. Hudba a všechny 3 klipy mluví samy o sobě a tvoří větší umělecký celek.“

“Zapomenutý válečník, který se vrací z tichého lesa, přichází znovu zabíjet, přestože si všichni mysleli, že je mrtev … bojoval proti svým vnitřním demonům a víte co? – On je v pořádku! Nikdy neodešel, ale pracoval na svých dovednostech, vylepšoval se a stal se silnějším. A těm, kteří si zaslouží, přišel přinést hvězdy z oblohy a ukázat jim, že je zde město snů, které čeká na každého, který věří v sebe a je připraven bojovat pro své sny stejně tak tvrdě jako ho ostatní chtějí vidět selhat.”

„Umělci přicházejí s žádostmi, jako je “můžeš mi udělat beat jako je tento?” … atd. A pokud to zní dost blízko k originálu, většinou řeknou “to je přesne to, co jsem chtěl” … producenti se nachází v prostoru, kde mohou být napadeni pro přání umělců a také se zdá, že nemají dovoleno dělat totéž. Také si myslím, že existuje obrovské množství songů bez odhalených referencí a pro mnoho posluchačů zní velmi unikátně. Žánry začínají opakováním určitých prvků, což vede k tomu, že se žánr stane žánrem. V době, kdy není možné znovunalezení hudby, se hranice originality staly velmi tenkými. Sledování světové hudební evoluce, studium a analýza vícero žánrů mě přimělo k tomu stat se mnohem otevřenějším z hlediska “originality”. Podíváte-li se z širší perspektivy, zjistíte, že hraje velkou roli v hudebním a zábavním průmyslu. Když dělám produkci typu hollywood / soundtrack pro reklamu nebo film, budu používat jako základ typické orchestrální prvky. Proč rock používá kytary ? Techno / EDM používá podobné tempo 4 to the floor kopák / dubstep velmi výrazně znějící wobble zvuk a nejčastěji v tempu 70BPM, trap hudba – zvuky 808, polo snares a složitější “hihat repeat programming”? Existují prvky, které jednoduše definují daný žánr. Podobnosti jsou všude. Bohužel i v roce 2018 je spousta lidí, kteří se zasekli v minulosti a nerozšiřují si obzory, ale jejich pravda je pouze v souladu s pravidly hiphopu 90.let. Já určitě nebudu ten producent, který vám přinese “DubTrapBoomHall” jako vynálezce nového žánru a omlouvám se, ale to co dělám, nebude již ovlivňeno jiným konkrétním songem. Jednoduše jsem následoval svoje pocity, které mě hudebně definují. Doufám, že tento přístup Vám otevře určitý vnitřní pohled na věc a vysvětlí velké zmatky okolo.“

„Nejvíce bych chtěl poděkovat tomu obrovském množství lidí, kteří mi ukazují podporu od vydání onoho “negativního článku”. Mnoho producentů CZ&SK scény velkých jmen mi ukázalo podporu a dali najevo, že stojí za mnou. Děkuji všem fanouškům a podporovatelům, kteří mi vyjádřili podporu. Velice si toho vážím a jsem vděčný za to, že vás mám. Nikdy mě nic nezastaví v tom, abych byl umělcem. Nejsem jen “beat maker”, “skladatel”, “zvukový designér”, nejsem jen “hlas”, “režisér”, “střihač” nebo “color grader”. Já jsem prostě já a říkám si Roland “MadSkill” Moor. Plnohodnotný umělec !“

„Jedinou logickou věcí, kterou vidím nadále, je pokračovat v mé cestě, kterou jsem pro sebe objevil jako nejvíce autentickou. Můžete soudit, dále likovat nebo prostě přehodnotit svůj názor jednodušše tím, že budete sledovat mé nadcházející releasy.“

ZDROJ: www.chopdownrecords.com