Hip Hop Magazín

Hudba

Před 15 lety zažila česká rapová scéna zemětřesení, vyšla legendární deska Toxic Funk od Supercrooo

14.5.2019

Před 15 lety zažila česká rapová scéna zemětřesení, vyšla legendární deska Toxic Funk od Supercrooo

„Měl jsem noční muru, unesli mě, mučili folkem. Nějakým zmrdem od Vondráčkový až k Zagorový, pustili film, kde účinkoval Pavel Nový. Snažím se uklidnit tím, že říkám bude líp. Zvoní mi telefon a mluví se mnou Karel Šíp, chce dělat featuring na jeho nový LP. Hned na to vola Honza Nedvěd pakuju svý věci hned.“

Píše se rok 2004 a česká rapová scéna je stále ještě na začátku své dlouhé cesty, kvalitní interpreti se dají spočítat na prstech jedné ruky a plnohodnotných desek je opravdu poskrovnu. Všude je klid a mír a čeští rapoví fanoušci si v klidu dávají brčínka a kopou hakis v parku. Nikdo netuší, že všudypřítomný klid je pouze tichem před bouří, která se na český Hip Hop žene z Prahy. Přesně před 15 lety vyšla revoluční a zlomová deska Toxic Funk od legendárních Supercrooo.


Vše ovšem začalo ještě o 6 let dříve a to v roce 1998, kdy Phat (James Cole) a Hack (Hugo Toxxx) založili v Praze svůj první projekt K.O.Krů a jen opravdoví pamětníci si vzpomenou na jejich první singly Máš Pravdu Sme K.O., nebo Stolní fotbal, které vznikly na přelomu tisíciletí. Do širšího povědomí se K.O. Krů dostali v roce 2001 díky Vinylu Nádech / Náš Cíl / Mluvit Rovně / Výdech, který vyšel pod P.A.trick records. A opravdový zlom přišel až na konci tohoto roku, kdy se skladba Nádech v remixu od DJ Wiche objevila na kompilaci Lyric Derby.

 

 

Následoval Phatův povedený sólový debut Frekvence P.H.A.T., kde už je cítit syrovost a důraz na rap, ale pořád to ještě není ono. Phat a Hack se rozhodnou začít znovu a jinak, přivlastňují si svá nová jména James Cole a Hugo Toxxx a silně ovlivněni stylem Kool Keitha začínají na přelomu let 2003 a 2004 psát své první toxické bars pod značkou Supercrooo.

 

 

„A co Eva Herzigová? Je na vrcholu nebo na drogách? Řeknu ti to sám, miluje kokain
 sám jí ho prodávám má ráda čistý zboží, platí hotově cash ne jak Leoš Mareš“

 

Předvoj přišel s prvními ochutnávkami z chystané desky na dnes již zaniklém rapovém webu boombap.cz, kdy si snippety a první singl Pulzní Hajzl poslechlo během pár týdnů několik desítek tisíc posluchačů a nikdo z nich nevěřil vlastním uším, že by někdo u nás mohl rap dělat takhle. Důkaz místo pochybností přišel s videoklipem Superstar, který doslova paralyzoval celou českou rapovou scénu a fanoušci pouze se spadlou bradou dávali nekonečný repeat a hltali každé Jamesovo a Hugovo slovo. Den D přišel 14. května 2004, kdy byla deska hotová a vylisovaná. O dva týdny později se dostala do prodeje a od té chvíle už nic nebylo jako dřív.

 

 

Čtrnáctitracková debutová deska Supercrooo byla syrová, sprostá, striktní a jednoznačně nadčasová. Jedna hymna za druhou chrlila na posluchače ironické narážky a rýmy plné trefných přirovnání a originálních slovních obratů, podávané drzou štiplavou flow, chytlavě napasovanou do toxických beatů, které byly podkresleny do té doby neslýchanými elektronickými samply a zvuky. Pokud bych měl vybrat alespoň za mne tři nejoblíbenější bangery, byly by to Fotky z Novin, Waldemar a Pulzní Hajlz.

 

 

Nikdo z nás se té desky nemohl dost nabažit. Vzpomínám na své felláky jak si v klubu desku pouštěli pořád dokola a zpaměti odříkávali každý track od začátku až do konce a nikdy neměli dost. Deska Toxic Funk bezpochyby ovlivnila další vývoj české rapové scény a ta se tak dá dělit na dobu před Toxic Funk a po ní. S touto deskou se změnil přístup k rapu, změnil se styl oblíkání a bezesporu došlo i ke změně vnímání českého rapu širší veřejností. Supercrooo touto deskou inspirovali rovněž spoustu nastupujících intepretů, které máme na scéně nyní a nikdo tento fakt a vliv nemůže popřít. Díky této desce já osobně vzpomínám na své bezstarostné mládí a mám s ní spojenou i zlatou éru českého rapu. Díky boyz.

 


    Written by:



    Leave a comment

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.